Pożar samochodu. Ugaszenie elektryka wymaga znacznie więcej czasu i środków gaśniczych niż w przypadku aut spalinowych!

Samochodów elektrycznych jest coraz więcej i nie jest to zaskakujące, ponieważ stały się one najszybciej rozwijającym się segmentem rynku motoryzacyjnego. Pojazdy te nie są bardziej narażone na zapalenie się (pożar) niż samochody z silnikiem spalinowym. Ich systemy bezpieczeństwa pożarowego są zupełnie inne. Oznacza to, że dla właścicieli pojazdów elektrycznych ważna jest wiedza, jak postępować w przypadku pożaru i jak gasić akumulator samochodowy.

Pożar aut elektrycznych i spalinowych. Który pojazd jest bezpieczniejszy?

Nie jest prawdą, że samochody elektryczne palą się częściej niż spalinowe i że straszne jest stawianie ich w garażu, bo w każdej chwili mogą stanąć w płomieniach. Z pewnością nie jest też tak, że każda awaria samochodu elektrycznego kończy się spektakularnym pożarem. Według wszelkich dostępnych danych jest wręcz odwrotnie. Statystyki amerykańskich ubezpieczycieli pokazują, że samochody elektryczne płoną nawet 60 razy rzadziej niż spalinowe, podczas gdy hybrydy i hybrydy plug-in płoną ponad miarę. Oczywiście dane te, często przytaczane przez zwolenników elektromobilności, również nie oddają całej prawdy – przede wszystkim dlatego, że statystycznie samochody elektryczne są znacznie młodsze od spalinowych. Wraz z wiekiem samochodu rośnie ryzyko wystąpienia usterek, które mogą prowadzić do pożarów.

Pewne jest natomiast to, że podczas oficjalnych testów zderzeniowych nie odnotowano jeszcze ani jednego przypadku samozapłonu samochodu elektrycznego. Wyniki ich crashtestów są generalnie bardzo dobre. Akumulator i moduły elektryczne okazują się więc bezpieczne zarówno w zderzeniach z innymi pojazdami, jak i podczas uderzania w przeszkody czy parkowania.

/Obraz Reinhard Thrainer z Pixabay

Portal Autokult.pl uzyskał niedawno dane od Państwowej Straży Pożarnej, z których wynika, że w 2022 roku w Polsce doszło do dziesięciu pożarów samochodów elektrycznych. W tym samym czasie w naszym kraju spłonęły 8333 samochody osobowe (i 9273 dostawcze) o napędzie spalinowym. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tylko te pierwsze, to przelicznik na 100 samochodów dla samochodów spalinowych wynosi 0,04 samochodu, a dla elektrycznych 0,03 samochodu na 100. Warto zauważyć, że nie są znane czynniki powodujące, że elektryki zapalają się częściej niż spalinowe. Tym bardziej ich wyższy współczynnik zapłonu jest zastanawiający i wymaga dalszego badania potencjalnych przyczyn.

Benzyna pali się gwałtownie, a jak to jest z elektrykiem?

Samochody elektryczne są bezpieczniejsze w razie wypadku. Kiedy samochód zasilany gazem ulega awarii, zbiornik wybucha, rozrzucając wszędzie płonącą benzynę. Pożar rozprzestrzenia się powoli i może płonąć przez wiele minut po uderzeniu. W przypadku samochodu elektrycznego zamiana energii elektrycznej na ciepło nawet podczas pożaru jest znacznie wolniejsza i zaczyna się spokojniej, ale trwa znacznie dłużej. Dlatego taki pożar jest mniej niebezpieczny dla kierowcy i pasażerów samochodu.

Jak ugasić samochód na prąd?

W normalnym przypadku wystarczy odizolować uszkodzony samochód i wylać na niego ogromne ilości wody. Woda powinna zneutralizować uwolnioną energię, schłodzić akumulatory i zapobiec ucieczce termicznej.

Pożary elektryczne są najbardziej niebezpieczne, gdy zaczynają się w zamkniętej przestrzeni, takiej jak podziemny parking. Utrudnia to walkę z ogniem strażakom, ponieważ toksyczne gazy nie mogą łatwo ewakuować się z zamkniętego obszaru. Ponadto, jeśli ogień trwa wystarczająco długo, może spowodować stopienie się asfaltu i uszkodzenie elementów budynku.

________________________________

Autor: Magdalena Chowaniec

Autor zdjęcia głównego: Sue Rickhuss

Materiał źródłowy: moto.pl, auto-swiat.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.